Dit gedenkteken bevat de namen van F.H. Beckers, J. Beringer, H. van Beusekom, J.G.H. Bossewinkel, G. van den Braak, G.J. van Bragt, F.H. van den Broek, J. den Hollander, J.H. van Hout, H.A. Huizing, W.J. Jonker, A.C. Kuijpers, N.A. Ouwerkerk, F.J. Schoenmakers en M.T. van de Zanden. Het is van enigszins afwijkende vormgeving en werd onthuld op 16 september 1948 in de hal van het toenmalige stationsgebouw. De originele plaat werd in de jaren ’60 gestolen. De huidige plaat is een replica. Tegenwoordig (2008) hangt het gedenkteken in een speciale nis in de perrontunnel van het station.
Eindhoven, met de
namen van F.H. Beckers,
J. Beringer, H. van
Beusekom, J.G.H.
Bossewinkel, G. van den
Braak, G.J. van Bragt, F.
H. van den Broek, J. den
Hollander, J.H. van
Hout, H.A. Huizing, W.J.
Jonker, A.C. Kuijpers, N.
A. Ouwerkerk, F.J.
Schoenmakers en M.T. van de Zanden.
Eindhoven,
perrontunnel (2008)
F.H. Beckers (bron:
Spoor- en Tramwegen
1946, blz. 376)
J. Beringer (bron: Spooren
Tramwegen 1946, blz.
376).
Jan Beringer kwam op 3 dec. 1944 tijdens een bombardement in Giessen (Dld.) om het leven, tegelijk met vijf andere NS-ers. Na een tijdelijk graf aldaar is zijn lichaam herbegraven op ereveld te Loenen.
H. van Beusekom (bron:
Spoor- en Tramwegen,
31 jan. 1946).
Hendrik van Beusekom kwam om het leven op 29 april 1941 (en niet in 1943 zoals hierboven vermeld) tijdens het (op last van de Wehrmacht) verwijderen van een blindganger op de spoorbaan tussen Woensel en Acht (bij km. 53.870)
J.G.H. Bossewinkel
(bron: Spoor- en
Tramwegen 1947, blz.
178)
G. van den Braak (bron:
Spoor- en Tramwegen
1946, blz. 392).
Gerardus van den Braak werd op 3 maart 1945 tijdens de uitvoering van zijn dienst bij Haps beschoten en gedood.
G.J. van Bragt (bron:
Spoor- en Tramwegen,
3 juni 1944).
Gerrit Johan van Bragt werd op 19 april 1944 te Sittard door vliegtuigen beschoten en gedood.
F.H. van den Broek
(bron: Spoor- en
Tramwegen 1946, blz.
392)
J. den Hollander (bron:
Spoor- en Tramwegen, 3
juni 1944).
Jan den Hollander werd op 19 april 1944 te Sittard beschoten door vliegtuigen en gedood.
J.H. van Hout (bron:
Spoor- en Tramwegen
1946, blz. 424).
Jozef Hendrikus van Hout werd op 9 dec. 1944 tijdens het bombardement op Lith (Duitsland) gedood.
H.A. Huizing (bron:
Spoor- en Tramwegen, 3
november 1945).
Harm Adrianus Huizing werd op 9 september 1944 tijdens zijn dienstuitvoering te Breda beschoten door vliegtuigen en gedood.
W.J. Jonker (bron:
Spoor- en Tramwegen
1947, blz. 178).
Het onderschrift is vermoedelijk niet correct. Het stoffelijk overschot van Willem Jan Jonker werd gevonden op het vliegveld te Venlo. Hij zou daar op 17 sept. 1944 zijn doodgeschoten nadat de Duitsers hem betrapten na spertijd in de buurt van treinen met door de Duitsers buitgemaakt voedsel en materieel.
A.C. Kuijpers (bron:
Spoor- en Tramwegen,
17 jan. 1946).
Antonius Cornelis Kuijpers werd op 28 augustus 1944 te Boxtel beschoten door vliegtuigen en gedood.
N.A. Ouwerkerk (bron:
Spoor- en Tramwegen, 15 juli 1944).
Nicolaas Arnoldus Ouwerkerk was wagenvoerder (bestuurder) van een electrische trein en werd op 31 mei 1944 te Culemborg beschoten door (Amerikaanse) vliegtuigen en gedood. Hierbij kwamen in totaal 8 mensen om het leven.
F.J. Schoenmakers
(bron: Spoor- en
Tramwegen 1947, blz.
114).
Franciscus Jacobus Schoenmakers was hulparbeider in ploeg 72 te Eindhoven. Hij was leider van de LO groep Eindhoven-Geldrop en pleegde overvallen op distributiekantoren. Hij werd als illegaal werker gearresteerd en gefusilleerd in het Kamp Vught.
M.T. van de Zanden
(bron: Spoor- en
Tramwegen 1947, blz. 64).
Marinus Theodorus van der Zanden werd op 30 maart 1944 tijdens de uitoefening van zijn dienst tussen Helenaveen en America doodgeschoten.